יום ראשון, 5 ביולי 2009

מתודולוגיה
מטרת הפעילות , להכיר באופן הלמידה העצמי שלי בתחילת העבודה ולבדוק בסופה האם היה שינוי לטובה או לרעה באופן הלמידה .
תוך כדי בצוע העבודה התגבשה המטרה הסופית שהיא חקירת כל מהלך העבודה מתחילתו ועד סופו ובדיקה של שינויים שעברו באופן הלמידה שלי.
אוכלוסיית המחקר, מכיוון שאני חוקרת את תהליך הלמידה שלי אני חוקרת את עצמי.
מתודולוגיית המחקר הייתה של מחקר עצמי העוקב אחרי תהליך הלמידה שלי ונעזר באיסוף נתונים במשך כל העבודה.

שיטה וגישת מחקר:


העבודה הינה בעלת אופי מחקר עצמי . כשיומן למידה אישי, פתיחת בלוג, וגלישה באתרים מסוימים הם מקור הנתונים והם משקפים נקודת מבט אישית ופרשנית שלי לגבי אירועים שחוויתי במהלך העבודה.
איסוף הנתונים לא הוגדר בתחילת העבודה אלא מעט אח"כ ומאחר שהעבודה עוסקת בתהליך הלמידה העצמי שלי שהוא חלק ממשימת הקורס, מתייחס תהליך הניתוח לכל שלב ושלב בבניית העבודה המאפיינת את ההתפתחות האישית שלי בלמידה, הקשיים והתובנות.
המשוב בעבודה היה תמידי, בתחילת הקורס, אמצעו ועד סופו, ובכל חלק נבחנו הנתונים שהתקבלו.

איסוף הנתונים :
1. התבקשתי לרשום התרשמות לגבי אתרים שונים של "פיתוח גוף" ,הרישום נעשה במחברת דפים שנקראה "יומן הלמידה שלי" . החיפוש הראשוני לא היה מוגדר כלל, נרשמו רק תאריכי כניסה לאתר והתרשמות כללית.

2. לאחר החיפוש הראשון במחשב החלטתי לבחור כמה נתונים אותם אמלא בכל כניסה לאתר . הרגשתי שקביעת נתונים אלה יעזרו לי לזכור יותר את האתר מבחינה ויזואלית ומבחינת המידע המצוי בו. חזרתי חזרה לאתרים שמצאתי ביום החיפוש הראשון והכנסתי את הנתונים החדשים.
הנתונים הם :
- שם האתר
- תאריך כניסה לאתר
- זמן שהייה באתר
- ציון מ- 1-10 מבחינת עיצוב.
- הרגשה ראשונית שמשרה עלי האתר.

ביומן הלמידה :
יומן הלמידה התחיל מה- 21.3 עד ל 14.4 סה"כ 25 ימים .
כניסות :
21.3 - כניסה לשלושה אתרים.
23.3 - כניסה ל שני אתרים.
27.3 - כניסה לאתר אחד.
8.4 - כניסה לאתר אחד.
14.4 - כניסה לארבעה אתרים.

3. אחרי סגירת יומן הלמידה נראה לי לנכון לרכז את כל הנתונים בטבלה, והוספתי עוד כמה נתונים להערכת האתר . נתוני הטבלה הם:
- זמן שהייה
- התרשמות ראשונית
- איכות המידע
- צורות שונות של מידע ,קטעי וידאו ,מאמרים,תמונות וכדומה.
- עיצוב האתר
- הסחות דעת



4. השלב הבא היה לרכז את כל הנתונים מהטבלה המסכמת של יומן הלמידה בטבלה שמכילה שישה אפיונים ללמידה עצמית של סקאגר (סקאגר,1984). האפיונים הם :
- קבלה עצמית
- כישורי תכנון למציאת פתרונות
- מוטיבציה פנימית
- הערכה פנימית
- פתיחות להתנסויות
- גמישות

כלי המחקר :
הכלים שהשפיעו ועזרו במחקר.
- אני
- המחשב
- הסביבה הלימודית שלי (החדר שלי בבית).
- יומן הלמידה האישי והבלוג.
- המרצה דר' רפי דוידזון
- ששת המאפיינים של למידה עצמית


דיון ומסקנות :
ג'והן הולט אמר, "למידה אינה תוצאה של הוראה ,אלא של סקרנות ופעילות של הלומד", משפט זה מסכם לדעתי את חשיבותה של הלמידה העצמית המקוונת. החשוב ביותר בתהליך הלמידה שלי היה ללמוד מתוך מוטיבציה פנימית גבוהה,רצון ללמוד והעשיר ידע ולא מתוך הכרח או משימה שהתבקשתי לבצע.
אני חייבת לציין שבתחילת העבודה המוטיבציה הפנימית שלי לבצע קורס זה הייתה נמוכה מאוד. נתקלתי בקשיים רבים שנבעו מחוסר ידע בסיסי של נושאי הקורס וחוסר חיבור הבנתי למשימות שניתנו במחשב כמו,פתיחת בלוג, קריאה והתעניינות בבלוגים של חברי הקבוצה.

ניתן בהחלט לומר שבמהלך העבודה עברתי תהליך למידה אישי שבו למדתי על איכות הלמידה שלי, הבנתי מדוע קשה לי להתרכז ומה עלי לעשות על מנת להגיע לתוצאות למידה טובות יותר. בנוסף למדתי להשתמש במחשב ולהגיע לחומר הרצוי מהר יותר ולמנוע כל הסחות דעת שמפריעות לי בתהליך הלמידה כמו: מסנגר, אימייל וקישורים מעניינים שמושכים אותך להיכנס ולבדוק את תוכנם.
למדתי רבות מהמאמרים על הדרך שבה אני יכולה ללמוד לבד אך אני חייבת לציין שהפנמתי זאת רק תוך כדי ביצוע העבודה ולא לפני. לדוגמא, בתחילת העבודה נתבקשתי לקרוא מאמרים רבים על למידה במכוונת עצמית ועוד, אך כשהתחלתי לבצע משימות שמאמרים אלו היו צריכים לבוא לעזרתי (כמו שלבי חשיבה מוקדמת,שלב ביצוע) לא השתמשתי בהם, לא הבנתי שהם הם הכלים החשובים שאמורים לכוון אותי בלמידה שלי לאורך כל החיים . במהלך ביצוע העבודה חזרתי לקרוא חלקים חשובים בעבודה והם נתנו לי כלים לבצע את המשימות שלי בצורה מאורגנת עם מטרה ברורה וכמובן אפשרות לתת משוב לעצמי ולתקן את הנכתב . הידע להבנה ושיפור הלמידה העצמית שלי היה מולי כל הזמן אך לא הבחנתי בו אך עם ישוום ההבנה תוך כדי כתיבה של הלמידה שלי הכול התבהר לי.
ניתוח שלבי הלמידה שלי גרם לתהליך הלמידה שלי לעלות שלב, הבלוג,שלא הבנתי את תכליתו בתחילת העבודה, איפשר לחזור לכל שלב למידה ועזר לי להבחין בקשיים ובטעויות שיכול להיות שללא הבלוג לא הייתי שמה לב אליהם.
בנוסף, סביבת הלימוד שלי השתנתה, מלמידה על המיטה עם טלוויזיה פתוחה עברתי לשולחן כתיבה מול קיר לבן, בעת כניסה למחשב לשם למידה המסנגר כובה ובכך צמצמתי את כמות הסחות הדעת שהיו מפריעים לי.
אני יכולה לומר שבסמינריון זה ההישג הגדול שלי הוא שלמדתי ללמוד ומכאן ההנעה הפנימית שלי ללמידה גדול יותר .
בעבודתי פיתחתי אסטרטגיות שונות שאני מפעילה בעת הלמידה, אני שולטת על תהליך הלמידה שלי ולא הוא שולט בי כמו בתחילת העבודה. אני מרגישה ביטחון רב כאשר ארצה או אתבקש לחקור חומר חדש לי, מסמינריון זה קיבלתי את הכלים הנכונים ללמידה שתמשיך לאורך החיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה